Träna att gå in från hagen

Igår blev det hjärngympa, speciellt för mig, men också kanske lite för Molly.

Molly har nämligen inte varit så intresserad av att följa med mig in från hagen de senaste dagarna och jag känner att en förändring i mitt beteende är på sin plats! Så igår provade jag en metod som verkar funka hyffsat bra.

Jag gick ut till hagen och fram till Molly men stannade ca 5 meter ifrån henne. Då vände jag bort huvudet från Molly och satte mig sedan på huk med huvudet fortsatt bortvänt från Molly och kollade lite neråt mot marken. Skiftade att ha huvudet åt både höger och vänster bortvänt från Molly och väntade. Tillslut så vart Molly tillräckligt nyfiken och kom fram till mig. Så fick hon godisbelöning och så kliade jag henne.

Sedan tränade vi att ta på grimman och sedan vidare till att gå med mig genom hagen till grinden utan att jag skulle dra i grimskaftet. Fortsatte med att kolla bortåt och neråt från Molly och uppmuntrade henne muntligt att följa med mig. Hon fick belöning när hon gick och vi kom till slut ut ur hagen, även fast det tog sin tid. Så jag tycker träningingen vart lyckad!

Vi gjorde samma sak idag igen och det gick lika bra som igår. Fast det hann komma fram tre hästar till mig när jag satt på huk innan Molly tyckte att jag var intressant att hälsa på :P

Jag skulle ju kunna bara klampa in i hagen, sätta på Molly hennes grimma och sedan smacka på henne och få med henne på direkten. Men jag vill hellre få med mig Molly för att hon vill det, inte för att jag säger att hon måste det. Det är första steget för ett bättre band oss i mellan. Jag tror dock jag skulle behöva läsa eller kolla på youtube efter några bra övningar jag kan prova med Molly för att få henne mer nyfiken. Får se om jag hittar nåt spännande :)



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Till bloggens startsida