Stallet och hästarna

Det har blivit en ofrivillig omplanering av stallarbetet en tid framöver för mig och Ditte kan man minst sagt säga. Ditte har nämligen brutit benet, riktigt illa, och kan såklart inte jobba någonting i stallet nu. Så det är jag, med hjälp av Gullan och Tessan, som har hand om Dittes stall och hennes hästar. Hyresstallet tas hand om i vanlig ordning av hyresgästerna, så där är det ingen ändring i schemat.
 
Ditte skriver om sitt tillfrisknande på sin blogg på Lövholmens hemsida.
 
Ditte, jag och Gullan.
 
Så jag har alla in och utsläpp men blir lite avlöst varannan helg av Gullan så att jag kan åka till min mamma. Det blir ju lite mer passning än jag är van vid men det är inte så jobbigt för det går oftast väldigt snabbt. Det är mockningen som kan vara lite seg vissa dagar... Gullan och Tessan rider dock Dittes hästar så det behöver jag inte tänka på. Och på dagarna när jag är i skolan så hjälper Dittes sambo, Fredo, till att fodra hästarna.
 
Förutom den vanliga passningen så har Chaccindra blivit sjuk(luftvägsinfektion), efter att hon blev opererad för lösa benbitar, så hon måste bli extra omhändertagen. Hon får just nu en spruta med Excenel(typ penicillin) varje morgon och kväll och ska få det i två veckor. Då ska veterinären komma ut och kolla så att hon har blivit frisk, och då ska hon förhoppningsvis bara stå på vanlig boxvila för benbitsoperationen i några veckor till. I värsta fall så är hon fortfarande sjuk och då vet jag inte rikigt hur behandligen ska fortskrida.
 
Hibbi, Phantasia och Skrållan rids som vanligt så de utgör inga problem just nu :)
 
 Nöjd Chindra är äntligen hemma från kliniken!
 
 Lösdriftarna tar en siesta...
 
Vi har även gjort lite vårfint runt stallet. De två trasiga trästaketen har lagats, farfars gräsmatta har krattats ren från grus som smälte fram ur snön, grusplanen vid stallet har gjorts ren från gammalt hö, lösdriften har rensats från skit som smält fram och utebanan som äntligen har smält fram har fixats och är rid-duglig igen :)
 
Fredo fixar ridbanan!


Pappa hjälper till att laga staketet med Hibbi som nyfiken åskådare.

Det trasiga staketet till hagen.
 
Som nytt igen!
 
Farfars gräsmatta blev lite vårfin!
 
Ja det var nog allt om stallet och hästarna, så nu kan jag fortsätta att blogga normalt igen :)


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Till bloggens startsida