Tillbaka

Nu tänkte jag komma tillbaka till bloggandet igen :) 
 
Under den tiden jag inte har bloggat har det hänt en hel del, mycket mer än vanligt faktiskt, men jag börjar med hur det går med huvudämnet på bloggen, Molly :)
 
Någon vecka efter jag la upp det senaste blogginlägget så började molly visa kolikantydningar. Jag hade ute veterinär som kostaterade att Molly hade förstoppningskolik. Så Molly blev sondad med massa vatten och paraffinolja och skulle sedan gradvis matas med små hötussar och skulle vara uppe på normal giva efter en vecka.
 
Molly kikar in i stallet från ligghallen och ber om lite godis :)
 
Men Molly fortsatte att visa små tecken på att hon hade ont i magen så jag bokade tid på klinik och fick tid ca 1 vecka senare. Jag kollade Molly varje natt så jag var helt slut, som tur var så var det sportlov så jag hade iallafall inte skola också.
 
Första uteritten i vårväder!
 
På kliniken så kunde de med en kamera, som gick in i näsborren ner genom strupen till magen, konstatera att Molly hade magsår. Hon var även uttorkad så hon hade i princip förstoppnining i tarmarna för att tarmarna hade dragit ihop sig av vätskebristen. Så vi fick med oss en medicin för magsåret och på något sätt så skulle jag få Molly att dricka mer vatten. 
 
Så Molly fick gå ut i lösdriften när vi kom hem eftersom jag vet att hon dricker bra där, för att det har uppvärmt vatten med flottör så det tar aldrig slut heller. Problemet med lösdriften är ju bara att de har fri tillgång på hösilage där så Molly har gått upp en del i vikt, men förhoppningsvis så kan jag hålla vikten nere med mer motion.
 
Nytvättad Molly och nytt schabrak.
 
Molly verkar må bra nu i alla fall. Jag har inte sett några koliktecken och hon dricker ordentligt!
 
Nästa problem har istället att Molly har varit så himla slö och trög. Molly är ju ingen överdrivet pigg häst men hon brukar gå fram och hålla den farten man ber om. Och skulle hon inte göra det så kan man rida fram henne så att hon gör det efter en stund. Men nu har hon varit seg hela tiden. Jag har dock inte ridit med varken spö eller sporrar eftersom jag inte gillar det så mycket.
 
Men idag så hade jag spö med mig och jag behövde bara ha det i handen så gick hon fram som vanligt, så förmodligen så är Molly bara lite seg och väljer att inte lyssna på mig när jag mer om något. Tröttheten kan nog bero på flera saker som pälsfällning, mycket mat i lösdriften(viktuppgång), värmen och att gå ute dygnet runt i lösdriften. Men ju mer hon rör på sig, ju bättre blir ju konditionen så det är bara att rida på så att hon piggnar till!
 
Tröttisar...
 
Så det är allt med Molly för tillfället, nästa inlägg blir om stallet och de andra hästarna :)


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Till bloggens startsida